miércoles, 22 de febrero de 2012

Activitat 4 - Cristina Belmonte, Marta Diego

Anàlisi de la utilització de documentació en comunicació

1. Identificar com s’ha utilitzat la documentació en els productes comunicatius del document del Blink: gestio informacio 2011-12-2.ppt.  A cada producte, identificar les funcions que compleix i justificar-ho.

Funcions
•         Qualitat
–        Complementarietat
–        Credibilitat
–        Verificació
•         Creativitat
•         Funció previsora
•         Funció preparatòria
•         Rendibilitat

Productes:

1- El Periódico. Record y con la derecha
Aquesta noticia compleix la funció de complementarietat, un exemple clar és quan es refereix als gols marcats per Leo Messi i fa una referencia amb els gols passats de Rivaldo. S’utilitza correctament la verificació de les dades amb les graelles que mostren quants gols per partit ha fet Messi des del 2004 fins al 2010 (una d’elles extreta del Departamento de Documentación El Periódico de Catalunya) i ens mostren les dues . Aquestes taules de dades ens indiquen també una funció preparatòria ja que devia estar feta anteriorment al partit. Pel contrari no mostra una funció de rendibilitat ja que la quadricula esta feta pel propi Periodico de Catalunya mentre que aquestes dades deuen estar comptabilitzades en alguna altre font d’informació.


2- Tienda de la Hemeroteca de La Vanguardia
En aquesta imatge, que mostra la tenda de la hemeroteca de la Vanguardia, podem destacar, per una banda, una funció previsora. El que en aquesta web es ven són productes elaborats a través d’antigues publicacions del diari La Vanguardia, publicacions que s’han construït a través de la documentació per part dels periodistes. Però, el que es pot destacar de forma més notòria en aquest cas és que es tracta d’un clar exemple de rendibilitat, ja que re aprofitant publicacions antigues, es treu un benefici amb la seva venda en diferents formats, a gust del consumidor.

3- El Periódico. El precio del tomate
En aquesta imatge hi trobem complementarietat ja que es parla de personatges famosos apareguts en programes anteriors, credibilitat ja que apareixen dades numèriques per identificar la suma de diners  i verificació ja que es mostren els noms dels personatges afectats.
També observem la funció previsora ja que la noticia està al dia de la situació del programa. Per últim veiem rendibilitat en els arxius on es detalla cada demanda.



4- Filme Alatriste
En aquest tràiler de la pel·lícula Alatriste, el primer element ha destacar es el d’una funció preparatòria, ja que per a que els guionistes fossin capaços de desenvolupar la trama de la forma més real possible, ha sigut necessària una intensa feina de investigació i documentació, per a desenvolupar els personatges i com aquests es mouen també. A més destaquem, dins de la qualitat, la credibilitat que tota aquesta documentació aporta a la pel·lícula i així l’espectador, a través dels coneixements bàsics d’història espanyola, pot situar-se en una època determinada i saber se quins personatges es parla.


5- Spot Cocacola
Aquest espot comença amb un petit text que hi diu: ‘’Basado en un estudio realizado en el 2010’’ i comencen a sortir imatges acompanyades de textos que presenten dades concretes que capten l’atenció del públic (‘’Por cada tanque que se fabrica, se hacen 131 peluches’’). Aquí, doncs, podem destacar una clara funció preparatòria, ja que ha sigut necessari un estudi previ per a crear l’anunci i també hi ha una certa rendibilitat, ja que aprofitant aquestes dades tant curioses, obtingudes a partir d’un estudi previ a l’anunci, ha estat possible la grabació i comercialització d’aquest.
Per últim aquest és un anunci en el que hi ha un ús intensiu de documentació, ja que apareix una gran quantitat de dades, per tant hem de destacar també la credibilitat d’aquest, tot i que les dades no siguin del tot certes.


6- Spot Apple 1984
En aquest Spot hi ha credibilitat perquè l’aparició del producte va fer canviar l’any 1984, la funció preparatòria a causa de la presentació del producte i el context i per últim observem rendibilitat en la projecció de l’anunci en les cadenes de televisió.


7- Telecinco. Boda de Chelsea Clinton
(En aquest últim exemple: descriu les diferents imatges de documentació que apareixen al llarg del vídeo)

En aquest últim exemple observem complementarietat a causa de les imatges i la documentació de la Chelsea Clinton i de la seva família. Apareix la figura del pare i s’explica la seva carrera política i el paper que ella hi va tenir. També fa menció a l’intent de la seva mare en participar en la política i apareix el cas d’infidelitat del seu pare. Aquestes ultimes imatges podrien tractar-se també del recurs de la rendibilitat ja que van ser gravades anteriorment i s’han recuperat per la nova noticia. La credibilitat per l’oficialització i els preparatius de la boda. Verificació per l’efectuació del matrimoni. La funció previsora ja que han investigat sobre la seva vida i també la dels seus pares.


2. Busca un bon exemple de la utilització de la documentació en comunicació (en cine i televisió, en periodisme o en publicitat). Identifica com s’ha utilitzat la documentació i la funció que compleix la documentació en aquest producte.

Un bon exemple de la utilització de comunicació, en aquest cas en televisió, seria el cas del programa ‘’Días de Cine’’ de TV1. Aquest és un programa que recull els estrenes cinematogràfics més destacats de la setmana i, per ajudar a l’audiència a entendre el film, en molts casos, utilitza pel·lícules anteriors, o bé del mateix director o dels mateixos actors, per a que la gent es faci una idea de cóm serà la nova producció i tingui una referència d’aquesta.

No hay comentarios:

Publicar un comentario